Osteopathie bij hoofdpijn en migraine

Gepubliceerd op 13 september 2021 om 09:20

Als jij bekend bent met hoofdpijn in welke vorm dan ook, weet je hoe het je kan belemmeren in je dagelijkse activiteiten. Je hebt zeurende, stekende of bonkende hoofdpijn met mogelijk allerlei nare bijwerkingen zoals het niet kunnen verdragen van licht en/of geluid, misselijk zijn, overgeven, visuele problemen, nekklachten en ga zo maar door. Allerlei klachten die er voor zorgen dat jij je minder goed kunt concentreren, slechter slaapt en in ieder geval niet meer kunt functioneren zoals jij dat wilt. De enige oplossing lijkt medicatie innemen en wachten totdat je hoofdpijn eindelijk afneemt.

Misschien ben je al bij meerdere behandelaars geweest om van je hoofdpijn af te komen. Ik hoop voor jou dat het tot een succesvolle oplossing heeft geleid. Hoe fijn is het niet om te kunnen leven zonder hoofdpijn!

Behoor jij tot die groep bij wie dat nog niet is gelukt? Je bent niet de enige.. Eén op de vijf Nederlanders heeft minstens een dag in de week last van hoofdpijn. Dat er tegenwoordig zoveel mensen last hebben van hoofdpijn is niet toevallig. Het ontstaan van hoofdpijn/migraine is complex en per persoon verschillend. Vaak liggen er stress gerelateerde of hormonale problemen aan ten grondslag. Ook is het mogelijk dat de hoofdpijn gelinkt kan worden aan verminderde beweeglijkheid van andere plekken in jouw lichaam. Osteopathie kan daarom voor hoofdpijnklachten veel betekenen.

Spanningshoofdpijn, het woord zegt het al, heeft te maken met verhoogde spanning in de nekspieren. Dit kan door de aanwezigheid van triggerpoints uitstraling geven naar het achterhoofd, de slapen, het voorhoofd of de kaak. Deze spieren raken niet vanzelf gespannen, er is een andere oorzaak in het lichaam te vinden. Bijvoorbeeld bewegingsbeperkingen in de nek zelf, het middenrif, bekken en/of bovenrug. Andere oorzaken voor het ontstaan van gespannen nekspieren en/of hoofdpijn kunnen gebeurtenissen uit het verleden zijn, zoals een hersenschudding, whiplash, hersenvliesontsteking, val op het stuitje en zelfs buikoperaties.

Bij migraine spelen deze oorzaken ook een rol, al ligt het vaak wat ingewikkelder. Ook menstruatieklachten (hormonen), darmproblemen (voeding) of een combinatie van verschillende factoren kunnen aanleiding zijn voor migraine. In veel gevallen lukt het om ook voor een migraine patiënt de hevigheid en het aantal aanvallen te verminderen.

Als osteopaat kijk ik naar jouw lichaam als geheel en ga ik op zoek naar de oorzaak van jouw klachten. Ik spoor blokkades in jouw lijf op, behandel ze en hef ze op. Hierdoor verbetert o.a. ook de bloedcirculatie: voedingsstoffen en zuurstof worden beter aangevoerd en afvalstoffen worden beter afgevoerd, met als resultaat dat de hoofdpijn verdwijnt. Soms is het nodig om voedingsaanpassingen te doen en/of te werken aan stressreductie om tot het meest optimale resultaat te komen.

Pijnstillers bestrijden de symptomen, maar hoe fijn is het niet om weer dagelijks te kunnen functioneren zoals jij dat wilt?!

Wil jij meer weten over wat osteopathie voor jou kan betekenen?

Neem vrijblijvend contact met mij op: 06-21942271 of info@osteopathiejoriekespijker.nl.